Friday 25 May 2012

Jenis-jenis batik

JENIS-JENIS BATIK


BATIK LUKIS/CANTING





Batik blok juga dikenali sebagai batik trap atau batik capBlok kayu yang 
mempunyai corak timbul digunakan untuk menerap lilin cair ke atas kain.
Kain batik blok mempunyai kesan retak (retak seribu) disebabkan kesan 
warna akibat proses merenyuk kain untuk mengeuarkan lilin Kelebihan 
proses cetakan ini ialah ia dapat menghasilkan banyak batik dengan 
menggunakan blok yang sama.Setiap hasil batik blok dianggap batik tulin kerana 
setiap kali terapan dibuat, kesan garisan lilin yang dihasilkan adalah berbeza.






BATIK SKRIN
Teknik ini paling banyak digunakan kerana ia menjimatkan masa.Banyak kain batik dapat dihasilkan melalui satu skrin dan proses penghasilannya adalah berkali-kali ganda lebih cepat daripada proses batik blok dan batik canting. Disebabkan proses menghasilkan batik skrin tidak menggunakan lilin, hasilnya kelihatan kurang hidup dan tidak mempunyai kesan lilin. Batik skrin tidak dianggap sebagai batik tulen. semua batik yang dihasilkan menggunakan skrin yang sama.





Oleh kerana Batik skrin atau dikenali juga sebagai batik cetak tidak menggunakan lilin maka satu alat yang dikenali sebagai Kelongsong Stensil (funnel pen) yang berbentuk kon di gunakan dengan Kelongsong stensil ini diisi cecair laker yang bertindak seperti lilin. Ia digunakan untuk melukis corak pada kain pemidang skrin mengikut pecahan motif dan warna.















                                  BATIK PELANGI




























Dikenali sebagai batik ikat dan celup. Dihasilkan dengan cara mencelup kain yang telah diikat ke dalam pewarna cair. Warna yang cerah dicelup dahulu diikuti dengan warna yang gelap. Hasil corak batik jenis ini biasanya berbentuk bulatan-bulatan yang berwarna-warni. Proses penghasilan batik ini tidak menggunakan bahan lilin.


Teknik ini paling banyak digunakan kerana ia menjimatkan masa.Banyak kain batik dapat dihasilkan melalui satu skrin dan proses penghasilannya adalah berkali-kali ganda lebih cepat daripada proses batik blok dan batik canting.Disebabkan proses menghasilkanbatik skrin tidak menggunakan lilin, hasilnya kelihatan kurang hidup dan tidak mempunyai kesan lilin.Batik skrin tidak dianggap sebagaibatik tulen kerana semua batik yang dihasilkan menggunakan skrin yang sama adalah serupa.Teknik membatik sama seperti teknik cetakan skrin ( cetakan sutera saring).

No comments:

Post a Comment